Bloemen zijn rood
Naar het nummer van Harry Chapin


Er was een kleine jongen
die voor het eerst naar school ging.
Toen alle kinderen aan tafel zaten zei de juf:
“We gaan vandaag kleuren, we gaan bloemen tekenen.”
De jongen was blij, hij was dol op kleuren en op bloemen.
Hij pakte papier en kleurpotloden.

De jongen begon meteen te kleuren.
Alle kleuren gebruikte hij, rood, geel, groen, paars.

Toen kwam de juf aangelopen en zei tegen de jongen:
“Wat ben je aan het doen? Dat zijn geen bloemen.
Kijk bloemen hebben rode blaadjes en een groene steel.
”De jongen was geschrokken en
eigenlijk ook wel een beetje verdrietig.
Hij tekende graag bloemen en hij vond zijn bloemen
eigenlijk wel mooier als die van de juf.
Maar de jongen had gehoord van zijn vader en moeder,
goed te luisteren naar de juf en de juf was
ook erg lief voor de jongen.
Dus gooide de jongen zijn papiertje weg en
begon opnieuw,
precies zoals de juf hem gezegd had.
Bloemen met rode blaadjes en een groene steel.

De week erop zei juf: “kom we gaan kleinen”.
De jongen was blij, hij hield van kleien.
Bomen, boten, huizen, vliegtuigen, dieren.
De juf kwam bij de jongen staan en zei:
“nee, we gaan vandaag potten maken.”
De jongen vond het jammer niet te kunnen doen
wat hij zo graag wou, maar de juf was lief
en hij moest goed luisteren wat ze zei,
dus de jongen maakt een pot.

Zo leerde de kleine jongen goed te luisteren naar
andere mensen en alles precies zo te doen
als dat hem gezegd werd.

Toen de jongen groter werd en
naar een andere school ging,
vertelde de juf tegen de kinderen in de klas:
“jullie mogen een werkstuk maken, jullie mogen zelf een
onderwerp bedenken, iets wat jullie leuk vinden,
begin maar alvast.” Sommige kinderen begonnen meteen,
maar de jongen bleef stil. De juf liep door de klas en
zei niet wat de jongen moest doen.
Toen kwam de juf bij hem staan en zei:
Kun je niets bedenken? Je mag het helemaal zelf weten.
Wat vind je leuk? Waar houd je van?

Maar de jongen was vergeten wat hij leuk vond
en waar hij van hield.
De jongen had al jaren niet gedaan waarvan hij hield,
de jongen had niet kunnen ontdekken wat hij leuk vond,
want er was hem altijd gezegd wat leuk was.
Nu moest de jongen zelf iets gaan beginnen
en maken, terwijl hij had geleerd te doen
wat anderen hem zeiden.

Op zijn nieuwe school,
was er geen juf die zei wat hij moest doen,
niemand zei hoe zijn huiswerk moest doen.
Hij moest het hier allemaal zelf regelen en verzinnen.
Maar dat had de jongen nooit geleerd……

Mirella februari 2011

<<terug




Home   Over ons   Telepathie   Natuur   Ervaringen   Tarieven   Gedichten   Contact   Links